Spani Feri meséi (amiben szó esik a sátornyomtatásról)
Ebben a tavaszias télvégben egy nagyon nagy újdonságnak voltam a szemtanúja. Alig hittem el én is, de egy jó nagy ipari nyomtató-vágó gép érkezett a Surf&Turf Magyarország főhadiszállására. Kristóf simogatja, csókolgatja, a végén még féltékeny leszek Rolandra. Így hívják azt a monstrumot.
De miért érkezett hozzánk ez a csudamasina? Kristóf a fejébe vette, hogy a sátrakra mi magunk végezzük el a partnereink grafikai elképzeléseit, ugyanis egy rendezvénysátor kiváló reklámfelület is, ezért vásárlóink gyakran érdeklődtek erről a lehetőségről, hogy tudunk-e a megvásárolni kívánt sátorra grafikai elemet elhelyezni? Persze, hogy tudunk, volt a válasz, de eddig ki kellett szervezni, ezért jó pár megnyúlt arccal találkoztam az évek során. Megnyúlt, elkerekedet arcokkal, bizony, mert eddig nagyon drágán tudtunk csak ilyen szolgáltatással bírni. De mostantól új távlatokat tudunk megnyitni e téren a tisztelt vásárlóinknak. Sőt Kristóf megemlített egy ingyen nyomtatási lehetőséget is, amit egy autós portálnak adott interjújában fejtett ki, keresse csak meg az érdeklődő, igazán frappáns kis interjú lett.
És most jön a nagyon, nagyon, nagyon sok ezer forintos kérdés: mekkora méretben tudsz a sátorra nyomtatni? Gyakorlatilag bármekkorában. Ha le szeretném egyszerűsíteni a választ, akkor ennyivel le is tudnám. De persze ez sem olyan egyszerű, mint elsőre hallatszik. Hogy miért? Na, belekezdek.
A nyomtatás egy sátor esetében első sorban méretfüggő. Alapvetően az határozza meg, hogy mégis milyen eljárást fogunk alkalmazni a késztermék előállításához. Amennyiben elképesztően nagyban gondolkodik a kedves vevő, vagyis a teljes sátrát szeretné mindenhol „telefirkálni”, akkor jön a jó öreg hőszublimációs nyomtatás, amikor is az anyagba közvetlenül kerül a nyomat és csak azt követően varrják össze a sátrat. Ennek előnye a hosszú élettartam (gyakorlatilag csak akkor kopik el, ha már a ponyva is gallyra ment), a korlátlan grafikai lehetőség. Akár az ember az önarcképét is rányomtathatja a sátrára vagy a kismacskájának a szép, bajszos pofiját, természetesen tökéletes képminőségben! Ellenben nem költséghatékony, hiszen ezzel az eljárással csak tényleg nagy grafikai megoldást érdemes forszírozni. Viszont akkor vastagon megéri.
De itt jövünk mi a képbe, mert a következő eljárás a hőpréses nyomtatás. Most ez úgy zajlik, hogy az ember kitalálja, hogy teleírná a párja nevével a nálunk vásárolt rendezvénysátrát, majd előáll ezzel az igénnyel. Természetesen mi helyeslően bólogatunk, hogy milyen jó gondolat, majd megtervezzük. Leokéztatjuk az ügyféllel. Betesszük a kiváló minőségű nyomtató anyagot a Rolandba, színes-szagos betűk esetén nyomtatjuk is, majd kivágjuk a kívánt feliratot, de logót vagy bármit. Ezt követően átfordulunk a hőpréshez, és a ponyvával, illetve a frissen vágott anyaggal nekiállunk elvégezni az utolsó simításokat. Összeillesztjük a két anyagot, lehajtjuk a prés tetejét, a kívánt idő letelte után pedig automatikusan kinyílik a fedél, ezzel kész a mű. Előnye: a költséghatékonyság, a gyorsaság, és bármilyen logó, felirat, esetleg kisebb fotók felvitelére is alkalmas. Hátránya viszont, hogy talán kevésbé tartósabb, mint a hőszublimációs eljárással készült nyomtatás, de minimum három évet ennek is el kell viselnie.
Illetve van még a szitanyomás, de ezt a legritkább esetben alkalmazzuk. Egyelőre még nem láttuk, hogy a hazai piac fel lenne készülve erre. Ugyanis ezt az eljárást minimum 10 darab egységes rendelésnél alkalmazzuk. Ehhez ugye kell egy külön szitát készíteni, ami alapján készülnek majd a nyomatok. Miután a szerszám előállítása drága mulatság, ezért ez tényleg csak nagyobb mennyiségben éri meg. A kivitelezés már „jóval” olcsóbb, mint a többi eljárás esetében, csak az első költség kicsit húzósabb.
Nagyjából ennyit lehetne beszélni a nyomtatásról, bár volna még mit, de ha kérdés merült fel, akkor úgyis megkerestek minket, mondjuk ITT.
Ugye megkerestek?